zondag 24 juli 2011

Patroon Japanse bloem

De Japanse bloem. Die blijft leuk om te haken. Ik kreeg vragen over het patroon van deze prachtige bloem. Ik zag ze voor het eerst bij Elizabeth. Bij haar kun je het patroon met foto's vinden. Alleen is dit in het Engels.

Hieronder volgt mijn versie van deze bloem. Dit patroon kan dus afwijken van het Engelse patroon.





Het patroon is als volgt:
6 lossen met een halve vaste tot een ring verbinden. 1e toer: 4 lossen (= 1e stokje + 1 losse), in ring * 1 stokje, 1 losse *, herhaal van * tot * tot het einde, halve vaste in 3e losse. Je hebt nu als het goed is 12 stokjes in de ring met daartussen steeds een losse. 2e toer: halve vaste in 1e opening, 5 lossen (= 1e stokje + 2 lossen), * 1 stokje in volgende opening, 2 lossen *, herhaal van * tot * en eindigen met halve vaste in 3e losse. Je hebt weer 12 stokjes met daartussen 2 lossen. Nieuwe kleur aanhechten, 3e toer: halve vaste in 1e opening, 3 lossen (= 1e stokje) + 3 stokjes in dezelfde opening. Vervolgens in elke opening 4 stokjes haken, eindigen met halve vaste in 3e losse. Nieuwe kleur aanhechten, 4e toer: * halve vaste op middelste 2 van de 4 stokjes van de vorige toer, 5 lossen *, herhaal van * tot *. 5e toer: * halve vaste op 2e halve vaste van vorige toer, 7 vasten in boog *, herhaal van * tot *. Afhechten.

De laatste toer kun je ook met stokjes haken of met bijv. 1 vaste, 1 half stokje, 3 stokjes, 1 half stokje, 1 vaste. Dan worden de blaadjes breder. Ik begon met allemaal vasten en heb de bloemen die ik daarna haakte hetzelfde gemaakt.

SUCCES en bij vragen stuur even een email!




Tot zover de Japanse bloem.

Gisteren ben ik begonnen met mijn vakantieproject. Eerst ben ik samen met jongste dochter wol gaan kopen in ons handwerkwinkeltje. Ik koos natuurlijk weer paars, blauw en roze. Maar jongste dochter had een ander idee. Die koos voor rood, geel, oranje en roze. Eigenlijk vond ik het een heel goed idee, want ik ga een dekentje haken waar we de komende winter (eigenlijk zouden we het nu ook al kunnen gebruiken) op de bank lekker onder kunnen kruipen. En we hebben een rode bank. Het wordt dus een simpel zonnig dekentje met allemaal stokjes in een golvend patroon.

Voordat we richting de zon (Kroatie) vertrekken probeer ik het begin hier nog te laten zien.

Toen ik gisteravond een toer had gehaakt, kwam jongste dochter met een bolletje katoen en een haaknaald naast me zitten. Ze wilde ook haken. Dus gaf ik mijn eerste haakles...........

11 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je je dochter aangestoken hebt, ik heb ook heel wat hakende mensen om me heen inmiddels, gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gezellig zo samen met je dochter haken. En met dit weer kun je inderdaad wel zo'n dekentje gebruiken brrrrrrrrrrrrr.
    Veel haakplezier samen.
    Groetjes, Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie, dat niet alleen je dochter het leuk vind maar ook jullie kat ;)
    En de bleometjes zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je dochter ook aan de haak is. Mijn dochter heeft op school alleen vingerhaken geleerd. Daar kun je weinig mee doen.
    Mooi zijn je bloemen. Fijn dat je een Nederlandse beschrijving hebt gemaakt.
    Ik moet wel eerst nog met mijn grannies verder.
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super ga ik ook eens proberen, mijn moeder is ook best wel trots dat ik 'haar voetsporen' volg, ikzelf zal nog beetje moeten wachten om haakles te geven (mijn oudste wordt er 2.5jaar...)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben nu in Kroatie en het is hier GODDELIJK heerlijk!!! In Dubvrovnik (weet niet of je daar in de buurt komt) zit een koddig haakwinkeltje, vlakbij de orthodoxe kerk in de oude stad :-)
    Veel plezier!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. haha lieve poezen
    pepper en tijgertje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk he die Japanse bloem, ik heb hem ook gehaakt ij Hangt nu als decoratie met andere bloemetje en hartjes om de kamer van mijn dochter. Ik zag hem voor het eerst bij lucy..van attic 24.
    blijft leuk om te haken.

    groetjes - petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed idee van je jongste dochter, die kleurencombi!! Daar houd ik wel van!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor dit leuke patroon!
    Ben er druk mee aan het haken!
    Groetjes Rosanne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat voor naaldikte gebruik men hiervoor kan iemand mij dat vertellen dank je.Mvg Jo

    BeantwoordenVerwijderen