zaterdag 19 februari 2011

De liefde voor het handwerken

Annemie uit Turnhout als je dit leest ik heb je adres niet ontvangen. Je zit op jouw poppetje te wachten, maar dat ligt nog hier op de kast.

Iedereen een prettig weekend toegewenst!!

Toen ik met dit blog opnieuw begon (eerst had ik hakenenzo bij web-log) moest ik weer een nieuwe naam verzinnen. Alles wat ik bedacht was er al. Er moest iets van haken inzitten, want dat doe ik het liefste. Eigenlijk wilde ik mijn weblog Juffrouw Hurkmans noemen. Zij was mijn handwerklerares op de basisschool en had in de school een apart kamertje met een hele grote kast vol met wol, garen, stofjes en heel veel kraaltjes. Ik mocht vaak iets gaan halen voor haar en ik voel nu nog hoe ik voor die kast stond. Ik deed alle deuren open, ging er voor staan en keek en keek...., maar kwam nergens aan. Behalve natuurlijk aan datgene wat ik voor haar mee moest nemen.

Bijna niemand vond de handwerkles leuk. Maar ik wel, ik vond het geweldig. Ik was altijd als eerste klaar. Een poppetje haken en op een stukje stof naaien, een hoesje breien voor een kleerhanger, een etuitje voor papieren zakdoekjes maken, een lapje borduren en om een blikje naaien. Steeds mocht ik als eerste aan iets nieuws beginnen. En toen kwam de gebreide inktvis met heel veel gehaakte slierten. Ik had hem zo af en moest toen aan een nieuwe beginnen. En dat vond ik erg.... Twee keer hetzelfde. Iedereen begon aan iets anders en ik zat maar met die inktvis. Maar Juffrouw Hurkmans bracht mij de liefde voor het handwerken bij, net als mijn moeder, oma en tante Jeanne en haar dochters (mijn nichtjes). Mijn weblog werd niet naar Juffrouw Hurkmans vernoemd. Het werd HaakZaken. Best een goede naam vind ik.
twee nieuwe poppetjes
een apenkopje in de wol, aan zijn lijfje wordt gewerkt
klein stoffen tasje met gehaakte bloemetjes aan de voor- en achterkant

6 opmerkingen:

  1. dat tasje is leuk!
    En wat leuk nog zeg die handwerklessen. Ik had vroeger op school wel een speciale juf voor alle creatieve lessen (een echte kunstenares) maar we deden vooral veel met papier en klei. Het handwerken heb ik van mijn moeder en uit boeken geleerd.
    ~ Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kan je mij een mailadres bezorgen zodat ik je mijn adres kan doormailen , ik probeerde reeds tot 3 maal toe maar het is jammer genoeg niet gelukt , mijn mailadres is luyts.rudi@telenet.be, dank je , Annemie uit Turnhout (belgie)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oeps ,na nog wat zoeken toch gelukt om je een mail te zenden , hopelijk is het gelukt .

    Groetjes , Annemie uit Turnhout

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die tas zou ik wel willen hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een leuk verhaal..was ook altijd een liefhebber..nog steeds.
    leuke spulletjes maak je..

    groeten uit La Douce France Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haakzaken vind ik een Leuke Naam!
    Leuk verhaal ook :)
    Ik weet nog dat we op lagere school wel hebben gehaakt een soort van wuppie model knuffel....
    Ik vond het best lastig maar ook wel leuk....
    Weet niet of de knuffel er nog is....
    Zal eens kijken want volgens mij heb ik hem wel bewaard....
    Het is toen met stokjes gemaakt :)

    Ik vind je kleurtjes garen erg mooi zeg, dat blauw.... En je aapje is Lief....
    De tas ook! Mooi!
    En je gelukspoppetjes zijn ook Erg Leuk :) ;)

    Groetjes van Ivonne

    BeantwoordenVerwijderen