zaterdag 12 december 2015

Bartje Adriana 1928-2015


Op 3 november 2015 overleed
mijn schoonmoeder
Bartje Adriana.
Ze leefde een lang leven,
ze werd 87 jaar.
Deze foto is gemaakt in 1946
(dat staat op de achterkant).
Hier is ze dus 18 jaar.
Net na de oorlog.
Ze was een puber
tijdens de oorlog.
De oudste in een gezin
met vijf kinderen.


De laatste 10 maanden waren zwaar.
Oudjaarsdag 2014, tijdens het aardappels schillen,
kreeg ze een herseninfarct.
Ze overleefde, kreeg therapie,
en krabbelde op.
Haar geliefde huis waar ze samen met man en kind
zoveel jaren woonde moest ze
verlaten, want niet aangepast
aan deze tijd en de zorg van
dit moment.
Wij regelden een appartement, in
haar oude straat.
Daar leefde ze
haar laatste maanden.

 Handwerk

 Zie de achterkant.


In de kast vond ik een keurig
opgevouwen schort. Hieronder draagt
ze een soortgelijk exemplaar
(ze is het meisje links op de foto).


Op deze foto is ze 21 jaar,
(31 maart 1950 staat achterop).
Zoals dat vroeger vaker ging,
werkte ze in de huishouding.
Tot ze ging trouwen.



Alles op deze foto's vonden
we in haar kasten.


De afgelopen weken ruimden wij haar huis leeg,
voor de tweede keer dit jaar.
We ruimden een heel leven op,
zo voelt het.
Het is verdrietig, maar gelukkig hebben we
fijne herinneringen.
We gebruiken haar servies, boerenbont,
met de feestdagen.
 Dan halen we herinneringen op
aan hoe graag ze zorgde en kookte
voor iedereen die
haar lief was.
*****
***

4 opmerkingen:

  1. Nog gecondoleerd met het overlijden van je schoonmoeder.
    Het trof me zoals je zei 'je ruimt een heel leven op'.
    Zo voelt het inderdaad aan. Mijn vader overleed in februari en ook wij haalden een heel huis leeg. Er blijft niets meer van over, veel spullen weg en een aantal dingen houd je in herinnering ... Triest toch hè...
    Probeer de mooie dingen vast te houden. Zo te lezen was ze een warme hartelijke vrouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gecondoleerd !!! Ik heb enkele weken geleden eveneens afscheid moeten nemen van mijn vader. Ik kan het nog steeds niet vatten om geen ouders meer te hebben. Maar hoe triest ook, het leven gaat verder. Gelukkig hebben we nog heel fijne herinneringen die we in gedachten kunnen koesteren.

    Sterkte, lieve groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gecondoleerd.
    Zo te lezen heb voornamelijk fijne herinneringen over aan je schoonmoeder, ik hoop daar je daar veel troost uit kunt putten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is moeilijk om een dierbare te moeten missen. fijn dat je zulke goede herinneringen aan haar hebt en die kan koesteren.

    sterkte.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen