zaterdag 27 augustus 2011

Gehaakt portemonneetje met uitleg

Gistermiddag kwam ik thuis van mijn werk en kreeg ik de onweerstaanbare drang iets te haken (ik wilde even niet verder aan het dekentje). Gewoon zomaar beginnen, iets kleins. Dus smeerde ik een paar boterhammen, maakte een kopje thee, zocht wat kleuren katoen bij elkaar, pakte mijn haaknaald en begon. Een tijdje geleden kocht ik een kleine rits van 10 cm en die wilde ik ook gebruiken.



Het werd uiteindelijk dit portemonneetje. Of kleine tasje, er passen bijvoorbeeld 2 lippenstiften in. Ook een betaalpasje of ID gaat er in. Het is dus niet groot 14 x 6 cm en ik heb het niet gevoerd.



Ik heb een lapje gehaakt van vasten (13 x 12 cm). Met katoen en haaknaald 2,5. Daarna heel veel draadjes ingestopt en de rits eerst aan de ene kant vastgenaaid (met de naaimachine).



En daarna aan de andere kant de rits vastgenaaid. Dit gaat tot de helft met de naaimachine. De andere helft heb ik met de hand vastgenaaid.


Daarna heb ik de zijkanten met vasten dicht gehaakt. Ik heb tenslotte een lintje aan de rits vastgemaakt en er een bloemetje met een knoopje opgenaaid. Als je al weet dat je dat gaat doen kun je het er beter op naaien voordat de zijkanten dicht zijn.


Als je een langere rits neemt kun je een etui maken of een make-up tasje.

5 opmerkingen:

  1. Grappig hè, dat je opeens zo gestuurd wordt om iets te maken. Gezellige kleurtjes heb je gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat noemen ze het haak virus. ;-) Zonder gekheid. ik heb dat ook wel eens als ik aan al die leuke katoentjes denk. Wil ik gewoon wat haken.
    Ik vind het een leuk portemonneetje geworden.
    Een bloemetje maakt het dan helemaal af.
    Leuk om cadeau te doen of om zelf te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat herkenbaar, dat je iets MOET haken!!!!
    Ik heb het ook wel eens en dan komen de meest verrassende dingen uit je handen :-)
    Dit is ook weer een schatje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat herkenbaar, die drang heb ik ook regelmatig, lekker toch, vooral als er dan nog iets leuks uit voortkomt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een mooie portomonnee
    die zou ik wel willen hebben!!

    BeantwoordenVerwijderen